محدود کردن کربوهیدرات ها به زمان شام سبب افزایش سیری وکاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی میشود

مصرف کربوهیدرات برای شام می تواند برای افرادی که به چاقی شدید مبتلا هستند ، مفید باشد.

 بر اساس تحقیقات جدید مشخص گردید که یک رژیم غذایی آزمایشی با کربوهیدرات  که غالباً در زمان شام مصرف می شود می تواند برای افرادی که از چاقی مفرط  رنج می برند، مفید باشد.

 رژیم غذایی بروی ترشح هورمونهای سیری و گرسنگی و هورمونهایی که در سندرم متابولیک نقش دارند، تأثیر می گذارد. این رژیم غذایی می تواند  در دراز مدت به افراد تحت رژیم کمک کند و فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی  عروقی را کاهش دهد.

پرفسور Madarو شاگردش sofer، از 78 پلیس برای شرکت در رژیم غذایی آزمایشی (کربوهیدرات درشام) یا رژیم کاهش وزن (کربوهیدرات در طول روز) ثبت نام کردند. 63 نفر از افراد به مدت 6 ماه در این  برنامه شرکت داشتند.

محققین تاثیر رژیم های غذایی آزمایشی را بر ترشح سه هورمون آزمایش کردند: لپتین (به عنوان هورمون سیری که در طول روز غالباً غلظتش پایین و در طول شب بالا است)، گرلین ( به عنوان هورمون گرسنگی که مقدار آن در روز بالا و درطول شب پایین است) ، ادیپونکتین که به عنوان هورمون ارتباطی بین چاقی و مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک معرفی شده است و نمودار آن معمولاً مسطح و مقدار آن در افراد چاق کم است.

این ایده تقریباً مشابه مطالعاتی است که بروی مسلمانان هنگام رمضان انجام شده است. مسلمانان درطول روز غذا نمی خورند و غذای حاوی کربوهیدرات زیاد را در هنگام شب میل می کنند که این موضوع سبب تغییر در نمودار ترشح لپتین می شود.

 محققین دریافتند که دست کاری خلاقانه ی رژیم غذایی برای تغییر در پروفایل هورمونهای روز در افراد مبتلا به دیابت سبب می شود نمودار ترشح لپتین، هورمون سیری، درطول روزبصورت محدب و در انتهای روز کاهش یابد، هورمون گرسنگی (گرلین) بصورت معقر در می آید پیک آن(حداکثر آن) درساعات شب  اتفاق می افتد و مقدار ادیپونکتین که به عنوان ارتباط بین چاقی ، مقاومت به انسولین وسندرم متابولیک محسوب می شود، بالا می رود.

همزمان این روش تغدیه ای سبب کاهش میزان گرسنگی واندازه های بدن نظیر دور کمر شده و چربیهای بدن وضعیت بهتری می یابند.در این گروه  پارامترهای بیوشیمیایی (قندخون و چربی های خون) و پارامترهای التهابی نسبت به گروه کنترل بهبود می یابد.

این یافته ها نشان می دهد که رژیم غذایی با تمرکز بروی مصرف کربوهیدراتها در شب بخصوص برای افراد در معرض خطر دیابت  و بیماریهای قلبی عروقی مرتبط با دیابت مفید است.پرفسور Madarمی گوید: این یافته ها رژیم مناسب جایگزینی را برای افرادی که بسختی می توانند رژیم غذایی را در دراز مدت رعایت کنند  پیشنهاد می دهد، قدم بعدی درک مکانیزم منجر به این نتایج است.نتایج این تحقیق درمجله ی obesity  و مجله Nutrition, Metabolism & cardiovascular Diseaseبه چاپ رسید.

 منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/11/121111153640.htm